Wat te doen tijdens de donkere dagen

Foto: Ishmael Orendain/Flickr CC

Foto: Ishmael Orendain/Flickr CC

Nu de donkere dagen zijn aangetreden, is het belangrijk om zo veel mogelijk daglicht op te nemen. Met de volgende tips voorkom je een winterdip.

Afgelopen weekend is de klok een uur teruggezet en konden we een beetje langer blijven slapen. Maar nu worden de dagen korter. De zon komt ‘s ochtends weliswaar wat eerder op maar gaat ‘s avonds ook veel eerder onder. Om vijf uur ‘s middags begint het al te schemeren.

Wie lange werkdagen maakt, gaat dus in het donker van huis en komt ook in het donker weer terug. Tijdens deze donkere dagen krijg je last van wintermoeheid, je hebt meer behoefte aan slaap en je raakt zelfs neerslachtig.

Probeer daarom zo veel mogelijk daglicht te zien. Trek thuis alle gordijnen open zodra je wakker bent. Of je nu thuiswerkt of op kantoor zit, als de zon schijnt, maak dan buiten een wandeling van 15 tot 30 minuten. Loop buiten voor het daglicht en niet per se voor de frisse lucht. Doe dit iedere dag en hou dit de hele winterperiode vol, vooral als je in een kantoor werkt waar nauwelijks daglicht binnenkomt.

Als je thuis overdag de lampen moet aanzetten, investeer dan in een daglichtlamp. Het zonvervangende licht werkt therapeutisch.
Wakker worden met een wakeup-light werkt voor de meeste mensen ook heel goed. Zet hem echter niet ‘s avonds aan omdat het je slaapritme kan verstoren.

Doe je normaal ‘s avonds aan hardlopen, probeer dan je hardloopsessie te vervroegen naar een tijdstip wanneer het buiten nog licht is.

Wie het zich kan veroorloven, neemt middenin de winter vrij en boekt een zonvakantie. Je merkt dat je hierna weer energie hebt.

Mensen met een donkere huid doen er ook goed aan om extra vitamine D in te nemen. Je weet dat je een tekort hebt als je chronisch vermoeid bent en veel last hebt van spierkrampen. Voor de meesten is 0,01 milligram extra vitamine D per dag voldoende.

Lees ook:Waarom kantoormensen extra vitamine D nodig hebben
Lees ook:Wen eerder aan de zomertijd
Lees ook:Hou jezelf geestelijk fit met hersenvoedsel
Lees ook:Voorkom social jetlag op maandagochtend
Lees ook:Wat je moet aantrekken om indruk te maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.