Verdeel je tijd beter

Foto: Kat/Flickr CC

Foto: Kat/Flickr CC

Voel je je op het werk opgejaagd terwijl je je taken probeert af te krijgen? Lijkt het als een race tegen de klok en neig je zelfs lunchpauzes over te slaan om tijd in te halen? Dan wordt het tijd om de regels van time-management uit de kast te halen. Hier zijn nog eens de beste tips op een rijtje die mij zijn bijgebleven.

1. Houd een to-do-lijst bij en schrijf alle taken op. Ook die niet werkgerelateerd zijn, zoals de kapper bellen. Zo heb je niet steeds het gevoel dat je iets vergeet. Streep ze af wanneer je ze voltooid hebt. Je voelt daarna dat je werkelijk een stuk verder bent gekomen.

2. Prioriteer je taken. Het gaat niet om welke verzoeken je als eerste hebt ontvangen, maar welke als eerste moeten worden opgevolgd.

3. Durf nee te zeggen. Heel cliché maar het werkt wel. Vooral bij parttimers gaat het mis als zij de neiging hebben om het werk van een fulltimer te doen. Het is aan henzelf om te beoordelen hoeveel werk ze aankunnen. Dat vraagt soms enige assertiviteit richting anderen.

4. Houd je werkplek georganiseerd zodat je geen tijd verspilt aan zoeken en ruim je bureau aan het einde van de dag op. Houd digitale documenten in Sharepoint bij en gebruik insteekmapjes voor je printouts.

5. Trek aan de bel als je (chronisch) te veel op je bord krijgt en werk samen met collega’s en je manager aan een oplossing.

Meer tips nodig? Bekijk die van Marie Claire en Cosmopolitan.

Lees ook:Deze Windows-trucs kende je nog niet
Lees ook:Wie heeft mijn werkplek gepikt?
Lees ook:Doe iets heel anders met je vrije avonden
Lees ook:Verborgen trucjes op de Mac
Lees ook:Onthoud namen sneller met deze tips

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.