Deze gewoonten beïnvloeden je mentale gezondheid

Je staat er niet bij stil maar sommige gewoonten hebben een slechte invloed op je mentale gezondheid. Misschien wordt het tijd om ze af te leren.

Je sloft wanneer je loopt
Uit onderzoek blijkt dat mensen die langzaam en voorover gebogen lopen, met de ogen gericht op de grond en de handen in de zakken, zich meer gedeprimeerd begonnen te voelen dan degenen die in een stevig tempo liepen en voor zich uit keken.

Conclusie: Loop iets sneller met de kin omhoog en de schouders naar achteren om de dingen van de positieve kant te bekijken.

Je beweegt te weinig
Een flinke wandeling of een fietsritje is geen grote opgave. Toch doe je het niet want het komt nooit goed uit. Intussen voel je je helemaal niet lekker in je vel. Je mist immers de endorfine die vrijkomt bij het sporten. Van endorfine word je vrolijk en energiek. Sporten helpt ook goed tegen stress en depressie.

Conclusie: Pak na het avondeten je jas en maak een stevige wandeling of pak de fiets.

Je kan geen moment zonder je telefoon
Je mobieltje maakt deel uit van je leven. Je gaat ermee naar bed en je staat ermee op. Je speelt een spelletje in de trein of je whatsappt de hele rit met een vriendin. Of je wilt gewoon niets missen op Facebook. Zelfs als je de hond uitlaat, moet dat ding mee op zak. Er is dus geen enkel moment meer dat je je hoofd kan leegmaken.

Conclusie: Stop je mobiele apparaten in de la en verwerk je gedachten.

Je maakt te veel foto’s en video’s
Door voortdurend foto’s en video-opnamen te maken van een blije gebeurtenis, maak je het moment niet echt mee. Je was er wel bij maar eigenlijk ook niet. Je kan je later weinig meer herinneren van wat de mensen zeiden of deden omdat je meer bezig was met de opnames. De cameralens staat tussen jou en een mooi moment in, waardoor je nooit dat gelukkige gevoel ervaart.

Conclusie: Stop de telefoon weer snel weg en wees erbij. Luister, kijk en geniet.

Je communiceert te veel online
E-mailen met je collega’s, whatsappen met je vrienden, en Facebook’en met kennissen. Dit zijn geen echte gesprekken terwijl ze essentieel zijn voor onze sociale vaardigheden en voor die van onze kinderen.

Conclusie: Doe eens gek en klik op het groene telefoon-icoontje voor een real live telefoongesprek en ga op visite bij vrienden en familie. En neem een bosje bloemen mee, want zo hoort dat.

Je neemt alles te serieus
Wanneer heb je voor het laatst in een deuk gelegen? Lachen is heel gezond voor lichaam en geest. Als je overal een punt van maakt en nergens om kan lachen, dan is er iets mis met je.

Conclusie: komt er een goede standup-comedian op tv, ga er dan lekker voor zitten en oefen je lachspieren.

Je bent nooit alleen
Met een gezinsleven en je werk is er geen enkel moment dat je écht alleen kan zijn met je gedachten. Nooit eens aan jezelf denken kan je letterlijk onrustig en zelfs boos maken.

Conclusie: trek ten minste een half uurtje per dag uit voor wat me time.


Foto: David Phan/Flickr CC BY 2.0

Lees ook:Hoe breng jij je lunchpauze door?
Lees ook:Je vergeet nooit meer een naam
Lees ook:Begin de dag met een dance party
Lees ook:Vliegtuigmodus redt je smartphone
Lees ook:Het beste moment voor een gesprek met de baas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.