Onvergetelijke afscheidsborrels

abc.com

abc.com

Hoe zorg je voor een geslaagde afscheidsborrel? Beter nog, hoe maak je ze onvergetelijk?

Er verschijnt een bericht in je mailbox met de titel ‘Nieuwe baan’, dat naar het hele bedrijf is gestuurd. Je kijkt direct naar de afzender en, afhankelijk van je relatie tot deze persoon, roept dit een reactie bij je op. Je bent geschokt of opgelucht, of het doet je niets want je kent deze persoon niet. De collega vertelt in het bericht dat het tijd werd voor iets nieuws. Insiders knikken cynisch omdat ze weten wat er werkelijk aan de hand is. Anderen zijn totaal verrast en zelfs teleurgesteld.

Het afscheidsbericht wordt afgesloten met de belofte om een borrel te houden. Soms is het meer een verplichting. Het kan net zo goed een pijnlijk en confronterend moment voor de vertrekkende collega betekenen, die hij hoe dan ook moet meemaken. Collega’s en managers die vertellen hoeveel ze hem gaan missen.Er zullen tranen vloeien. En dan moet hij zelf ook nog een speech houden. Zo’n borrel is niet niks.

Het wordt echter pijnlijk als de achterblijvende collega’s respectloos wegblijven op de borrel. Vooral die collega’s met wie hij heeft samengewerkt in projecten en de mensen op de afdeling. De manager kan ook nog eens in zijn speech herinneringen oprakelen die je collega had verdrongen. Het wordt pijnlijker als het afscheidscadeau niet meer dan twintig euro waard is. Dat kan twee oorzaken hebben. Óf hij verdiende niet meer dan dat. Óf de collega’s hebben hun best gewoon niet gedaan om geld in te zamelen.

Volgens nrc.next zijn we slecht in het houden van afscheidsborrels. Het zijn altijd saaie bijeenkomsten, er worden saaie speeches gegeven, en er wordt weinig geld geschonken. Er zou meer geld in deze borrels moeten worden gestoken. Persoonlijk vind ik dat te ver gaan. Een dure borrel kan nog steeds falen als maar een handjevol mensen komt opdagen. Maar de meeste zijn inderdaad pijnlijk saai en kort.

Hoe zorg je dan voor een geslaagde afscheidsborrel? Meteen na het afscheidsbericht moeten de taken verdeeld worden. Daar is de manager verantwoordelijk voor. De een zamelt geld in, de ander koopt het cadeau, de derde organiseert de borrel, de vierde nodigt de collega’s persoonlijk uit. Als er iets leuks op het programma staat, kondig dat dan ook aan, desnoods in een herinneringsmailtje. Wie geen goede werkrelatie met de afscheidsnemer had, hoeft niet te komen. Wie dat wel had, heeft geen excuus om weg te blijven.

Als het tijdstip van de borrel voor te veel mensen een probleem vormt, houd het dan om vier uur in plaats van om vijf uur. De locatie moet dichtbij het kantoor zijn, niet aan de andere kant van de stad. De drankjes en hapjes zijn op kosten van de werkgever, dus dat kan geen reden zijn om niet te komen. De manager zorgt voor een onvergetelijke speech, met input van de andere collega’s. Geef anderen ook de ruimte voor een persoonlijke invulling, zoals een zelfgeschreven liedje of gedichtje. Vooral als de humor bij die collega past. Als er een memorabele anekdote bestaat, speel die met anderen na.

Kortom, als het een geliefde collega betreft: maak er in ieder geval iets moois van, geen saaie bedoening.

Lees ook:Als de vrijdagmiddagborrel niets voor jou is
Lees ook:Is de nieuwjaarsborrel passé?
Lees ook:De irritantste collega ter wereld
Lees ook:Maak jezelf goud waard
Lees ook:Verdeel je tijd beter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.