Is je trolley niet te groot?

Kathryn Greenhill/Flickr
Een trolley als handbagage is de beste oplossing voor korte vluchten. Maar blijft dit zo?

De handbagagetrolley is handig. Je hoeft hem niet in te checken, en dat bespaart je weer wachttijd bij de incheckbalie En je hoeft hem bij aankomst ook niet van de bagageband af te halen. Nog een reden is dat je bij sommige airlines extra moet betalen voor incheckbagage.

Om al deze redenen zie je steeds meer kleine trolleys het vliegtuig ingaan. Ze zijn alleen niet zo klein meer. Steeds meer grotere trolleys worden aangesmeerd als door airlines goedgekeurde handbagage, totdat je bij de gate aankomt en van het grondpersoneel te horen krijgt dat je nieuwe trolley te groot is. Van sommige weet je zelfs zeker dat ze niet in het bovenvak of onder de stoel passen. Toch worden ze met veel tegenzin toegelaten en achterin de cabine opgeborgen. Dat kan verleden tijd worden.

De grootste Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen worden vanaf dit jaar een stuk strenger. Voorheen kneep het grondpersoneel door tijdgebrek wel eens een oogje dicht als je met een te grote trolley bij de gate aankwam. Dan werd het gauw in het laadruim gestopt. Maar nu kunnen reizigers rekenen op een toeslag tot wel 100 dollar en wordt het alsnog in het laadruim gezet.

American Airlines, Delta Airlines (partner van KLM/Air France) en United Airlines hanteren de maximale afmeting 22 x 14 x 9 inches (56 x 35 x 23 cm) voor handbagage. De som mag niet meer zijn dan 45 inches (115 cm), inclusief wielen en handvatten. Bij Southwest Airlines en JetBlue Airlines is die 24 x 16 x 10 inches (60 x 40 x 25 cm).

Hoe zit bij de Nederlandse vliegtuigmaatschappijen? KLM/Air France hanteert een maximale afmeting van 55 x 25 x 35 cm en een maximaal gewicht van 12 kg. Business Class-reizigers mogen er nog een stuk handbagage van 45 x 20 x 35 cm bij hebben. Bij Transavia geldt de 55 x 35 x 25 cm-regel, en een maximaal gewicht van 10 kg. Bij RyanAir is dat 55 x 40 x 20 cm en 10 kg, en bij EasyJet is dat 50 x 40 x 20 cm en 10 kg.

De Nederlandse airlines zijn nog niet zo streng dat ze zo’n hoog bedrag als toeslag vragen wanneer je je niet aan het formaat en gewicht hebt gehouden. Maar als ze, net als de Amerikanen, merken dat het afhandelen van trolley’s door grond- en cabinepersoneel onnodig veel vertraging oplevert, dan kan dit misschien ook hier gaan gebeuren.

Lees ook:Dit boek is stiekem een meubelstuk
Lees ook:Is de nieuwjaarsborrel passé?
Lees ook:Hoe bereid je je voor op het Groot Dictee der Nederlandse Taal?
Lees ook:IKEA heeft nu ook een zit/stabureau
Lees ook:Een coole wereldkaart die je zelf kan bijhouden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.