Zakelijke omgangsvormen: hoe heurt het?

Foto: A&M Commerce/Flickr

Foto: A&M Commerce/Flickr

Businessetiquette, oftewel zakelijke omgangsvormen, leer je niet thuis of op school. Voor wie graag wil weten wat de juiste omgangsvormen op de werkvloer is, zijn hier enkele do’s and don’ts.

  1. Wanneer iemand zich aan je komt voorstellen, sta je op om hem of haar een hand te geven. Als je niet kunt opstaan, leun zo veel mogelijk naar voren om de indruk te geven dat je had willen opstaan.
  2. Stel jezelf voor met voor en achternaam, duidelijk articulerend.
  3. Als jij hoger in de hiërarchie staat of gastvrouw of gastheer bent, hoor jij je als eerste voor te stellen en een hand te geven. Als handen schudden niet in de cultuur van je gasten hoort, buig dan een beetje met het hoofd naar voren.
  4. Houd je je aan de dresscode van de bijeenkomst, het congres of het restaurant.
  5. Wees zuinig met bedankjes. Met te vaak ‘ dank u wel’  zeggen klink je niet meer oprecht.
  6. Wanneer je bedankkaartjes naar zakenrelaties stuurt, schrijf ze apart en persoonlijk en bij voorkeur binnen twee dagen.
  7. Kruis nooit je benen tijdens een vergadering. Wanneer je een rok draagt, houd de knieën tegen elkaar en richt ze opzij. Klem vervolgens je enkels aan elkaar. Zo heb je geen inkijk.

    Foto: iStock

    Foto: iStock

  8. Wanneer je iets aanwijst, doe dat niet met je wijsvinger. Gebruik je hele hand met de vingers tegen elkaar.
  9. Wanneer een ander je trakteert op een lunch of diner, kies dan nooit het duurste op de kaart tenzij het aanbevolen wordt door je gastheer of -vrouw.
  10. Bijgerechten zet je links van je dinerbord. Je glas staat altijd rechts.
  11. Laat niet merken dat je klaar bent met eten maar wacht tot iedereen aan tafel zijn bord leeg heeft. Je tafelgenoten voelen zich dan niet opgejaagd.
  12. Als je tafelgenoot een dessert bestelt, zul jij moeten volgen. Je gast moet zich niet ongemakkelijk voelen als hij alleen moet eten.
  13. Vraag de ober nooit om een doggybag bij een zakelijk diner.
  14. De gastheer of gastvrouw is degene die de rekening betaalt. Er is geen sprake van de rekening delen.
  15. Wanneer je een gesprek met iemand beëindigt, dien je je beleefd te verontschuldigen.
  16. Tutoyeer nooit een gast. Wacht tot de ander zelf zegt dit op prijs te stellen. Tot die tijd blijf je vousvoyeren.

Via BusinessInsider

Lees ook:Wat zakelijke reizigers over Japan moeten weten
Lees ook:Wat je in Japan niet moet doen
Lees ook:Indruk maken met lichaamstaal
Lees ook:Russische omgangsvormen die je moet kennen
Lees ook:Kantoorpolitiek vind je overal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.