De risico’s van een zittend beroep

Foto: John/Flickr CC

We hebben iets met het woord ‘zitten’. We ‘zitten’ in de lift, het ‘zit’ ons soms wel en soms niet mee en zelfs een ongeluk ‘zit’ in een klein hoekje. Dus als je een zittend beroep hebt, dan moet je nu opstaan en een wandeling maken. Zodra je dit gelezen hebt dan.

De Washington Post heeft uiteengezet welke gezondheidsrisico’s gebonden zijn aan te lang zitten, dat ook als pdf-bestand te downloaden is.

Wat zijn de gezondheidsklachten?
Lang zitten draagt bij aan hartproblemen, diabetes en verwante ziektes. Slappe buikspieren zorgen ervoor dat alleen de rugspieren je bovenlichaam moeten dragen, wat rugpijn veroorzaakt. Rugpijn kan ook door ingezakte wervels komen. Bij gebrek aan beweging wordt er te weinig vers bloed en zuurstof naar de hersenen gepompt waardoor je slecht presteert. Nek- en schouderpijn krijg je doordat je je hoofd te ver naar voren leunt. Lang zitten vertraagt ook de bloedsomloop in de benen. Dit veroorzaakt kwalen variƫrend van gezwollen enkels en spataderen tot trombose in dieper gelegen aderen. Tot slot kan te weinig beweging bijdragen aan osteoporose.

Wat kan je eraan doen?
We hebben van jongsaf aan geleerd dat rechtop zitten belangrijk is. Niet alleen omdat we in de groei waren maar omdat met gebogen rug zitten net zo slecht is voor de volwassen ruggengraat. Maar ook al zit je rechtop, met beide voeten op de vloer, met je elbogen in een hoek van 90 graden en je schouders naar achteren, dan nog hoor je dit niet de hele dag te doen. Ga dus koffie voor je collega’s halen of loop een paar keer per dag gewoon een rondje door het hele kantoorgebouw. Heb je hier wel eens aan gedacht: een overleg van een half uur aan een hoge tafel houden, zodat je kan kiezen tussen staan en zitten.
De Washington Post biedt ook twaalf oefeningen voor op het werk (als je dat tenminste durft te doen). Klik hiervoor op elk van de twaalf collega’s.


Als je van tv kijken houdt, kun je ook thuis genoeg redenen voor jezelf bedenken om niet de hele avond op de bank te hangen. Verdeel bijvoorbeeld eventuele huishoudelijke taken over meerdere avonden. Of plaats de hometrainer voor de tv.

Lees ook:Dynamisch zitten met de zitbal
Lees ook:Een zittend beroep? Er is nog hoop
Lees ook:Het perfecte bureau voor een gezond lichaam
Lees ook:Duizenden Amerikaanse ambtenaren kregen maandenlang betaald verlof
Lees ook:Hurken is de groene thee van de lichaamshoudingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.