Hurken is de groene thee van de lichaamshoudingen

Foto: Greg Walters/Flickr CC

Volgens het blog Bitehype is niet zitten, niet staan, maar gehurkt zitten de beste lichaamshouding. Niet de westerse manier waarbij je op je tenen balanceert, maar de Aziatische manier met de voeten plat op de grond.

Aziaten kunnen urenlang hurkend zitten. Comfortabel, met platte voeten, de billen rustend op de hielen en de knieën iets naar buiten gericht. Als je het niet van jongs af aan doet, is het een kwestie van trainen om het lang te kunnen volhouden. Je merkt daarna vanzelf dat dit prettiger is dan op een stoel zitten. Vooral na een lange dag aan een bureau te hebben gezeten zal het een verademing zijn.

Eigenlijk moet je het vergelijken met de acrobatische vaardigheden die je als kind had. Alleen door (veel) te oefenen zou je het nu weer voor elkaar krijgen om de handstand of radslag te doen. Door iedere dag een paar minuutjes (thuis, want op het werk word je uitgelachen) te trainen, wordt hurkend zitten een natuurlijke houding.

Waarom is hurkend zitten op de Aziatische manier goed voor je?
Ten eerste versterk je hiermee je bovenbenen. Wanneer je gehurkt zit, strek je je rug. Het uitrekken van de wervels geeft een verlichtend gevoel dat je met zitten en staan niet bereikt. Deze zithouding schijnt ook bevorderend voor de spijsvertering te zijn. Bovendien schijnt het beter voor de darmen te zijn als je hurkend op de wc zit. Met de westerse toiletten gaat dat echter niet gebeuren.

Het belast echter wel je kniegewrichten. Dus als je pijn in je knieën hebt, is lang gehurkt zitten niet aan te raden.

Lees ook:Waarom je collega het altijd koud heeft
Lees ook:Dynamisch zitten met de zitbal
Lees ook:De risico’s van een zittend beroep
Lees ook:Deze ruggordel houdt je rug recht als er geen rugleuning is
Lees ook:Hoe zit je perfect achter je bureau?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.