Nieuwe Franse wet werkt chauffeur-app tegen

Met je smartphone snel even een mooie auto met chauffeur bestellen. Wie in Amsterdam woont, heeft waarschijnlijk al van Uber gehoord. De Amerikaanse app, die in Nederland alleen nog in Amsterdam werkt, biedt voordelen die een gewone taxi niet heeft. Met de app bestel je een privéchauffeur die naar je gps-locatie komt en met wie je direct contact hebt. Je weet van tevoren hoeveel de rit gaat kosten. Je ziet op je telefoon hoe ver hij van je vandaan is. En je hebt geen contant geld nodig want de ritprijs plus fooi betaal je via de app met je creditcard. Je kan zelfs het bedrag splitsen met je vrienden. Ideaal, toch? Dat vinden de Fransen ook. Maar vanaf 1 januari mag die snelle service niet meer zo snel zijn.

In Frankrijk valt Uber, samen met LeCab, Chauffeur Privé, SnapCar, Allocab en Voitures Jaunes, niet onder de categorie taxi maar onder VTC (Véhicules de Tourisme avec Chauffeur). Zo mogen ze alleen via internet of telefoon opereren en geen mensen op straat oppikken. Toch heeft de smartphone-chauffeurdienst veel weg van een taxidienst en dat is de bestaande taxiwereld niet ontgaan. Die zag in deze nieuwe bedrijven een serieuze bedreiging. De taxibedrijven kregen de overheid achter zich en even later volgde een wetsvoorstel. De nieuwe wet zou bepalen dat de smartphone-chauffeurs 15 minuten moeten wachten voordat ze een klant mogen aannemen. Dat is 15 minuten korter dan de taxibedrijven beoogden. Uber en andere VTC’s dienden vervolgens een online petitie in om die wet tegen te houden. Ook de Franse mededingingsautoriteit bracht een negatief advies tegen het wetsvoorstel uit. Maar dat heeft allemaal niet mogen baten. Onlangs verkondigde de overheid dat de 15-minutenwet per 1 januari 2014 van kracht wordt. Chauffeur Privé is niet van plan bij de pakken neer te zitten en gaat de nieuwe wet aanvechten.

In de VS heeft Uber ook de nodige weerstand gehad. Gaat hetzelfde gebeuren in Nederland? We weten dat Amsterdamse taxibedrijven niet zo goed reageren op concurrentie. Zullen zij in Uber ook een bedreiging zien? Waarschijnlijk hoeft dat niet. Want terwijl Uber in de VS concurreert met de Yellow Taxi Cab Company biedt de Nederlandse Uber uitsluitend luxe auto’s met chauffeur aan tegen creditcardbetaling. Uber is nu alleen nog in Amsterdam beschikbaar maar wordt uitgebreid naar onder andere Den Haag en Rotterdam.

Lees ook:Privéchauffeur Uber nu ook in Rotterdam
Lees ook:Kostenbeheerder Concur in zee met Airbnb en Uber
Lees ook:Nieuwe adviseur helpt Witte Huis naar het Google-tijdperk
Lees ook:Terug naar 30-urige werkweek
Lees ook:Google-bussen doorn in het oog van activisten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.