Wordt Parijs de grootste fietshoofdstad van de wereld?

Jean-Francois Gornet

Wacht eens even. De grootste fietshoofdstad van de wereld is toch Amsterdam? Nou, als het aan het stadsbestuur van Parijs ligt, gaat dat veranderen. Parijs wordt omgebouwd tot een fietsersvriendelijke stad.

Goede fietspaden vind je in heel Noord-Europa, maar de infrastructuur is nergens zo goed geregeld als in Nederland. Geasfalteerde fietspaden, bewegwijzering voor fietstochtjes, verkeerslichten voor fietsers, goede verkeersregels en boetes voor het ontbreken van werkende fietslampjes. Daarnaast hebben wij een ruime assortiment fietsen en accessoires, van bakfietsen tot vouwfietsen, van fietstassen tot fietsmanden. Een échte fietscultuur dus.

In Parijs wordt ook gefietst. Kijk maar naar de succesvolle grijze leenfietsen. De metro daar is echter een van de beste in de wereld. Waarom Parijzenaren liever de fiets zouden pakken dan zo’n razendsnelle metro is voor mij nog een raadsel.

Toch wil Parijs de grootste fietshoofdstad van de wereld worden. Het stadsbestuur wil vijftien procent van de inwoners op de fiets krijgen. Het voegt tienduizend nieuwe fietsrekken en 80 kilometer extra fietsbanen toe aan de Parijse straten. Daaronder vallen vijf tweerichtingssnelwegen met afslagen naar de belangrijkste kruispunten in de binnenstad. Het fietsplan start dit jaar en moet in 2020 af zijn. Het bestuur trekt er 150 miljoen euro voor uit. Alsof dat niet genoeg is, krijgen Parijzenaren ook nog eens subsidie bij de aankoop van een elektrische fiets.

Dat klinkt indrukwekkend. Hoewel dit fietsplan een geweldig initiatief is voor de inwoners, zal Parijs echt niet Amsterdam overtreffen als grootste fietshoofdstad. De stad mag dan wel qua omvang groter zijn dan de Nederlandse hoofdstad, maar met 15 procent overtref je Amsterdam niet waar ruim 43 procent van de inwoners een eigen fiets heeft.

Bron: Le Figaro
Foto: Jean-Francois Gornet/Flickr CC BY-SA 2.0

Lees ook:Postmates, de on-demand koerier voor de plaatselijke ondernemer
Lees ook:Google-bussen doorn in het oog van activisten
Lees ook:Tafel voor één
Lees ook:Goedkopere alternatieven voor treinkaartje
Lees ook:Een IT-vacaturebank voor thuiswerkende moeders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.