De stille revolutie in het secretaressevak

Stockimages/Freedigitalphotos.net

Stockimages/Freedigitalphotos.net

Het secretaressevak verbreedt zich en de secretaressefuncties op hbo-niveau verdiepen zich. Dat realiseren de secretaresses zich maar al te goed want 84 procent van hen geeft aan een opleidings- of loopbaanwens te hebben. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.750 secretaresses, dat uitgevoerd is door Kenniscentrum ECABO in samenwerking met Schoevers en Management Support Magazine.

“Je ziet dat ook het secretaressevak een kwestie van life-long learning is, door opleiding én praktijkervaring”, zegt Joyce Steenveld, directeur van Schoevers. Omdat de nieuwe generatie manager een aantal traditionele taken zelf kan uitvoeren, heeft hun secretaresse meer ruimte voor taken op hoger niveau. Denk aan taken op het gebied van HR, marketing en communicatie, ICT en financiën. De assistent werkt nu meer mét de manager dan vóór de manager, een co-manager dus.

In het onderzoek zie je dit terug. “Hoewel de helft van de secretaresses die meewerkten aan het onderzoek, een mbo-opleiding heeft, zegt toch slechts een vijfde dat haar functie ook daadwerkelijk op mbo-niveau is”, zegt Wim Streumer, directeur van ECABO. Door werkervaring en opleidingen verandert het takenpakket door de jaren heen en functioneert de managementassistent op hoger niveau. En door fusies of reorganisaties hebben zij taken overgenomen uit hogere functies.

Ook in de arbeidsmarkt zie je het terug. De vraag naar managementondersteuners op hbo-niveau neemt sinds voorjaar 2013 toe terwijl het aantal vacatures voor secretaresses op mbo-niveau is gedaald. Volgens Steenveld hebben managers behoefte aan een zelfstandige, toegewijde assistent, die, wanneer dat nodig is, het stuur van de manager overneemt.

Wie deden mee aan het onderzoek?
De respondenten werken in de sectoren zorg en welzijn, zakelijke dienstverlening, overheid en onderwijs. Meer dan de helft werkt bij een organisatie met meer dan honderd werknemers. De meeste respondenten zijn managementassistent, secretaresse of directiesecretaresse. Acht op de tien van hen hebben een arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Mensen met meer dan 20 jaar werkervaring vormen met 27 procent de grootste groep van de ondervraagden. 45 procent van de ondervraagden heeft een mbo-diploma als hoogst genoten vooropleiding, en 30 procent heeft een hbo-diploma. 31 procent van de respondenten zit in de salariscategorie 2.500 tot 3.000 euro.

Wat vinden zij belangrijk aan hun werk?
Bijna iedereen hecht waarde aan de goede verstandhouding met de baas, de collegiale contacten en de sfeer, de waardering en zelfstandigheid in het werk, voldoende uitdaging, een breed takenpakket een goed salaris. Negen van de tien vinden goede scholingsmogelijkheden en loopbaanmogelijkheden belangrijk. Ruim de helft noemt weinig stress en de mogelijkheid om thuis te werken belangrijk, maar daarover zijn de ondervraagden in de praktijk het minst tevreden. 84 procent heeft opleidings- of loopbaanwensen. De helft wil een cursus of opleiding volgen en zich verder professionaliseren in het vak, één op de vijf wil hr-taken doen of meer in de communicatie en voorlichting, en bijna een derde wenst meer coördinerend werk.

Lees in het onderzoek wat de meest gewilde opleidingen en cursussen zijn.

 

Lees ook:Secretaresses, de vergeten groep
Lees ook:Celstraf voor manager wegens aanranding secretaresses
Lees ook:Bring Your Own Device naar je werk. Is dat veilig?
Lees ook:Saai klusje goed voor creativiteit
Lees ook:Waarom trappen wij zo veel in phishing mails?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.