Schrijf een handboek dat iedereen wil lezen

 Leland Francisco

Bij het woord personeelshandboek denken veel mensen aan saai, geforceerd en langdradig. Wil je dat medewerkers jouw handboek echt lezen, dan zul je het anders moeten aanpakken.

Een personeelshandboek moet dienen als de road map om de nieuwe medewerker wegwijs te maken over de werkwijze en cultuur van de organisatie of afdeling, maar het wordt vooral gezien als een boek met regels en voorschriften, en dat is niet sexy. Is het handboek aan een update toe, pak dan die kans om het te vernieuwen. Hier zijn een paar manieren om de aandacht van de lezers te trekken en vast te houden.

1. Verzin een andere titel
De associatie met het woord ‘handboek’ is negatief. De titel moet daarom vernieuwend en pakkend zijn. Denk aan het boek en de gelijknamige film Everything you always wanted to know about sex but were afraid to ask. De benadering is informeler en meer uitnodigend dan met een titel als Handboek voor seks. Het zet de toon voor de rest van het boek.

2. Gebruik heldere taal
Kopieer en plak geen oude beschrijvingen die moeilijk te begrijpen zijn. Als je er zelf niets van begrijpt, dan zal de lezer het al helemaal niet kunnen. Leg het liever uit in je eigen woorden en gebruik actieve zinnen.

3. Begin met de visie
Benoem de visie en kernwaarden van de organisatie en gebruik die als referentiekader voor het handboek, zodat de procesbeschrijvingen helderder worden.

4. Zet de voordelen voorin
Heeft het bedrijf gratis fitness of een telefoon van de zaak, verstop die dan niet in de inhoudsopgave maar pronk ermee. Zo help je de medewerker herinneren waarom ze bij dit bedrijf willen blijven werken. Vertel daarna pas wat er van hen verwacht wordt.

5. Gebruik oneliners
Begin of eindig met een oneliner die betrekking heeft op het onderwerp van het hoofdstuk. Zet de oneliner in vette letters of in een kader zodat het in het oog springt.

6. Promoot het boek
Nu het handboek klaar is, promoot het op een ludieke manier. Verzin bijvoorbeeld een prijsvraag en biedt bijvoorbeeld een cadeaukaart of koffiestrippenkaart als prijs aan. Met een quiz kun je bovendien testen of de doelgroep het echt heeft gelezen.

Bron: Business Insider
Foto: Leland Francisco/Flickr CC BY 2.0

Lees ook:Hoe schrijf je doelgericht?
Lees ook:Stop met zeuren. Ga nieuw organiseren!
Lees ook:Vergadertaal, je komt er niet vanaf
Lees ook:Wie heeft mijn werkplek gepikt?
Lees ook:Hoe trek je aandacht met je e-mail?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.