E-mails volledig uitbannen lukt niet

e-mail

Foto: Lea Latumahina

Te veel e-mails in je inbox levert stress op en het beantwoorden neemt kostbare tijd in beslag. Je wordt er niet vrolijk van als je ziet hoeveel interne communicatie onnodig via de mailbox wordt gevoerd. Dat moet IT-bedrijf Atos ook hebben gedacht toen het bestuur in 2011 aankondigde de e-mail op de werkvloer volledig te willen uitbannen. Drie jaar later moet het bestuur spijtig aan NOS meedelen dat het niet gelukt is. Althans, niet volledig.

Hoewel de mail nog steeds gebruikt werd voor interne communicatie, wist Atos het interne e-mailverkeer wel mooi met 60 procent terug te dringen. De bestuursvoorzitter Rob Pols denkt dat dit eind 2015 zelfs tot onder de 10 procent zal dalen. De meeste mailtjes kunnen namelijk vervangen worden door sociale media, een chatbericht of een telefoontje of – doe eens gek – door bij elkaar binnen te wippen voor een tête-à-tête. Atos is niet het enige bedrijf met een dergelijk ‘zero mail-beleid. Duitse werknemers van BMW krijgen van hun baas het ‘recht op onbereikbaarheid’, wat inhoudt dat zij met hun managers tijden kunnen afspreken waarop ze hun telefoon niet beantwoorden en hun mail niet checken. En werknemers van Volkwagen kennen de ‘BlackBerry-pauze’. Kunnen wij hun voorbeeld volgen, alsjeblieft?

Lees ook:Waarom trappen wij zo veel in phishing mails?
Lees ook:Stop met multitasken
Lees ook:Wordt Parijs de grootste fietshoofdstad van de wereld?
Lees ook:De stille revolutie in het secretaressevak
Lees ook:Bespaar jezelf tijd met één simpele vraag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.